Mitt Sverige

Diskutera tema som ett begränsat ämne
- Välj bland teman demokrati, fritid/arbete eller manligt/kvinnligt m.fl. exempelvis:

I en demokrati måste alla ta sitt ansvar för att få vara med och dela på det goda samhället. När man kan läsa arga lappar i tvättstugan blir demokratin påtaglig, eller avsaknaden av den, eller kanske snarare, är det ett uttryck från en besviken demokrat.

Eller tema fritid:

Standardfrasen ”Vad jobbar du med?” följs ofta av fritidsfrasen "Och vad gör du annars?" man vill då veta om du spelar fotboll, joggar eller åker skidor etc. Är du inte idrottsintresserad kanske du i stället svarar med en hobby eller andra fritidsintressen, eller så säger du "Ingenting särskilt".

Lektion 1.
Introducera först temat genom att visa ”Mitt Sverige” med valfritt tema ,en DVD-filmen från UR, som går att beställa från AV-media (http://www.sli.se ). Under filmens gång är det bra om läraren noterar frågor av intresse som kan locka till diskussion. Sammanfatta filmen lite enkelt och förklara svåra ord mm. Samtala en stund, i storgrupp, om hur filmen var, om innehållet och hur budskapet tolkades.

Lektion 2.
Gå in på sidan http://www.ur.se/mittsverige/start.php och skaffa ytterligare information, då ni ska dela in er i ca: fyra grupper (en ja- och en nej-grupp). Presentera några frågor på varsitt papper som grupperna får ta ställning till, först i den egna gruppen och sedan i ja- mot nej-grupper. Det blir då tre diskussionstillfällen. Om ni har tid kan ni övergå till att diskutera om vad ni egentligen tycker. I sådana fall kan de diskutera i de grupper som inte har möts tidigare (ja- mot ja-grupperna).

Lektion 3.
Avsluta med en skrivövning (A4) innehållande tre eller fyra punkter i en berättelse kring temat.

Lycka till
Magistern

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Leffe!
När ska vi ha lektion om kungahuset/demokrati? Jag tycker att det verkar jätte intressant.

MVH
Hallim

Anonym sa...

Hej Leffe, det är Ali. Idag jag har börjat truckförarutbildning. Det var spännande atHt köra tucken,men vi var många elever,vi var 19elever och läraren har delat ut två,en del har arbetat på teori boken och den anddra del har kört på trucken.Jag var med gruppen som har arbetat teori boken.Vi har arbetat fyra timmar och sedan min grupp gick till trucken och har kört nästan tre och halv timme.I skolan hade bara fem truck,vi var nio elever och vi var tvungs att vänta varandra köra trucken.
Leffe kan du hälsa alla elevarna?

MVH
Ali