Suresh Panicker

SFI är en jättebra och effektiv utbildning för invandrare som vill lära sig svenska; man lär sig grammatik, fraser och samtal, får information om svensk kultur, mat, samhälle och vardagsliv.

Jag flyttade från Indien där jag har studerat engelska sedan jag var liten. Jag kan också tala, skriva och läsa tre andra indiska språk. Med den bakgrunden förstår man och lär sig lättare andra språk, som t ex svenska.

På SFI var vi få i klassen, bara 16 studenter – elever från olika länder med olika bakgrund. Alla fyra lärarna motiverade mig att lära mig svenska. Och de pratade och förklarade bara på svenska. Lärarna motiverade oss studenter att studera hemma själva med datorn och skriva några hemläxor varje vecka samt att vi hade prov varje vecka.

Min normala studierutin var att gå till skolan varje dag, sedan studera själv hemma, komplettera med hemläxor, läsa lokaltidningen, och se på tv-nyheterna och lyssna på radionyheter. Och även prata med med våra grannar, vänner och andra personer som vi mötte.

Jag har fått hjälp av min svenska fru och min svärfar och svärmor samt min frus andra släktingar för att lära mer om livet i Sverige och svenska samtalsämnen och traditioner. Min bästa lärare hemma var min svärfar Sten-Inge Fredriksson. Han hjälpte mig alltid med olika saker som jag inte förstod. Vi pratade svenska när vi var tillsammans och diskuterade arbetsliv och skillnader mellan svenskt och indiskt samhälle. Det var väldigt intressant och hjälpte mig speciellt när det gäller ordkunskap och uttal.

Min erfarenhet av kursen var jättebra. Jag tycker att det var jättefint att jag studerade på SFI i Borlänge kommun, jag är jättenöjd. Tack så mycket alla lärare och vägledningscentrum som hjälpte mig i början på min resa med det svenska språket. Jag ska komma ihåg mina utmaningar i det svenska språket och fortsätta lära mig andra aspekter i det språket.

Tack SFI, tack Borlänge !

1 kommentar:

abdirsak omar sa...

Jag hater abdirsak Omar komer farn Somalia
studare SiF hognskolen Borlange
jag var journaliste Jag var arbetet manay defernty nyhetsbyrån i somalaia hoppas att skolan i framtiden blir lychsen
när jag var till Sverige jag känner injoy
Jag talar somali och engelska Jag är 35 år och jag har gift 1 barna
en är glad att kunna uppfylla alla kan lärare här i skolan jag ser det är imporatant på min grundläggande utbildning och att göra intergaration i sverige
till slut jag hoppas min lärare att ge mig dyra väg att passera callss D och sluta SFI